Förr i tiden så letade man efter tjänster och produkter genom att bläddra i kataloger eller genom att läsa reklamblad som skickades ut. Det var också vanligt att man fick många tips från vänner och bekanta som berättade om företag de var nöjda med. Idag så är det främsta verktyget våra datorer. Vill man köpa något så knäpper man igång sin PC eller Mac, eller så surfar man ut på mobilen. På några sekunder hittar datorn massor av firmor som säljer det kunden vill köpa och det är därför viktigt att du som företagare sticker ut från mängden på något sätt.
Steg ett är att skaffa sig en hemsida. Utan den så kan de inte hitta dig online, så enkelt är det. När det gäller hemsidor för företag är det extremt viktigt att den utstråla professionalism och att den är snygg att se på. Den bör också vara lättnavigerad och innehålla information som kunden eftersöker. Det är lätt att fylla en hemsida med massor av onödigt nonsens och om kunderna inte hittar det de söker direkt så kommer de att lämna sidan. Det bästa man kan göra som företagare är att anlita någon som skapar hemsidan åt en. Då får man ett perfekt resultat redan från början och kan sedan välja att antingen sköta alla uppdateringar själv, eller abonnera så att de som skapade sidan också sköter om den. Vilket man väljer beror på hur mycket tid man har, och givetvis hur mycket kunskaper man har.